June

Almedalen 2023: Cybersäkerhet – kan vi koppla av när vi kopplar upp?

Illustration av händer som håller i teknik.
From: 2023-06-28 14:00 to 14:45 Övrigt

Hur stärker vi den nationella forskningen samt kompetensförsörjningen inom cybersäkerhet? Vilken betydelse har forskningen och hur bidrar den till att minska hoten?

IT-incidenter blir allt vanligare. Förvanskning av information, läckage av känsliga uppgifter och säkerhetsbrister hos produkter. Listan över cyberstörningar kan göras lång och konsekvenserna kan bli svåra. Hur förberedda är vi för cyberattackerna som tenderar att öka i en tid av krig och oro? Vilka insatser görs för att minska utsattheten? Hur ser kompetensförsörjningen ut? Vem har ansvar för vad?

Panelen diskuterar omvärldsutvecklingen, vilka insatser som behövs för att förbättra den nationella informations- och cybersäkerheten och hur forskningen kan bidra.

I panelen medverkar:

• Mikael Asplund, docent i datavetenskap, Linköpings universitet
  • Christian Gehrmann, professor i nätverk och säkerhet, LTH, Lunds universitet
  • Peter Olbing, chef för handel och acceptans i Norden och Baltikum, Mastercard
  • Johanna Parikka Altenstedt, jurist och seniorkonsult, Afry
  • Peder Sjölander, IT-direktör, Skatteverket

Moderator: Yasemin Arhan Modéer, VD, Altitude Meetings

Om panelsamtalet i Almedalsguiden

Panelsamtalet ingår i Lunds universitets program under Almedalsveckan.

Om händelsen
From: 2023-06-28 14:00 to 14:45