June

Almedalen 2023: Från hävstång till neurala implantat – bra att veta om uppgraderade människor

Illustration av människa och teknik.
From: 2023-06-28 16:00 to 16:45 Övrigt

Transhumanism är en vetenskaplig och filosofisk rörelse som föreslår att nuvarande och framtida teknologier kan förbättra människors förmågor. Men hur mycket är rimligt att ändra?

Finns det någon gräns för mänsklig förbättring? Detta samtal handlar om hur vi behöver förbereda oss för teknikutveckling och vilka etiska problem samtidens tekniska innovationer, som AI, ställer på sin spets. Det här samtalet vänder sig till dig som är beslutsfattare och politiker och som är intresserad av bland annat lagstiftning, filosofi och ny teknik. Även du som är intresserad av samhällsutveckling i allmänhet kan ha behållning av innehållet.

Arrangörer är Lunds universitet, profilområde Naturlig och Artificiell Kognition (NAC).

I panelen medverkar:

• Sverker Sikström, Professor, psykologi, Lunds universitet
  • Karl Åström, Professor AI, LTH, Lunds universitet
  • Ingar Brinck, Professor, filosofi, Lunds universitet
  • Richard Aspegren, Präst, RFSL

Talat språk: svenska

Ingen föranmälan. Antalet platser är begränsat.

Om panelsamtalet i Almedalsguiden

Panelsamtalet ingår i Lunds universitets program under Almedalsveckan.

Om händelsen
From: 2023-06-28 16:00 to 16:45