June

Almedalen 2023: Kan AI förbättra bedömningar av psykiskt och fysiskt våld?

Illustration av ett barn som skriker och en människa som håller för ansiktet.
From: 2023-06-28 15:00 to 15:45 Övrigt

När vi talar om andra personer som utsatts för våld i nära relationer tänker vi ofta på fysisk våld, men data visar på att personer som upplevt våldet oftast uppfattar det psykologiskt våld som allvarligare än det fysiska våldet. Kan AI hjälpa oss att bedöma allvarligheten av våld?

Under år 2022 anmäldes 36 000 fall av misshandel. Men trots att fysiskt våld i regel alltid föregås av psykiskt våld saknas motsvarande statistik. Idag görs bedömningen av en våldsam händelse av en människa, detta trots att studier visar att vi människor ofta gör fel när vi ska avgöra graden av allvarlighet av våld.

Våra bedömningar påverkas av exempelvis genus, både hos offer och bedömare. Kan AI vara bättre lämpade att göra dessa bedömningar? Ja, enligt en ny studie gör artificiell intelligens faktiskt ännu mer träffsäkra bedömningar än en mänsklig granskare. Finns risker med att lämna över våldsbedömningar till AI? Eller öppnar det snarare för mer rättvisa avgöranden?

Det här samtalet vänder sig till dig som arbetar inom exempelvis socialtjänst, rättsväsende och akademi. Även du som är allmänt intresserad har behållning av innehållet. Arrangör är Lunds universitet, profilområde Naturlig och Artificiell Kognition (NAC).

I panelen medverkar:

• Sverker Sikström, Professor, psykologi, Lunds universitet
  • Karl Åström, Professor AI, LTH, Lunds universitet
  • Ingar Brinck, Professor, filosofi, Lunds universitet
  • Richard Aspegren, Präst, RFSL
  • Golnoush Lundén Faez, Centerpartiet, Region Kronoberg, Socialtjänsten Alvesta
  • Matts Hertsberg, Ordförande, Föreningen Vårdnad, Boende, Umgänge
  • Marta Lasota, Doktorand, Uniwersytet SWPS

Talat språk: svenska

Ingen föranmälan. Antalet platser är begränsat.

Om panelsamtalet i Almedalsguiden

Panelsamtalet ingår i Lunds universitets program under Almedalsveckan.

Om händelsen
From: 2023-06-28 15:00 to 15:45