Forskningsassistent (tidsbegränsad) inom NLP och Maskininlärning Stockholms universitet

– Published 28 April 2020

Forskningsassistent (tidsbegränsad)

Vid Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet till pseudonymeringsprojekt

Sökes programmeringskunnig masterstudent till forskningsprojekt DataLEASH: LEarning And SHaring under Privacy Constraints

Vid

Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) som är en av de största institutionerna vid Samhällsvetenskapliga fakulteten, Stockholms universitet. DSV är också Sveriges äldsta och största institution inom IT. Institutionen finns vid campus Kista och har ca 190 anställda och ca 5 000 studenter.

Arbetsuppgifter

Som forskningsassistent är du en del av enheten för informationssystem som bedriver forskning och undervisning inom analys, utveckling och ledning av informationssystem och ämnesområden som språkteknologi, informationssökning och big data.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att bestå av att arbeta i ett forskningsprojekt inom språkteknologi och hälsa med inriktning automatisk avidentifiering av känslig information i den fria texten i svenska patientjournaler. Känslig information är uppgifter som kan identifiera personer såsom namn, telefonnummer, adresser, personnummer, åldrar, platser, mm. Teknikerna som används är maskininlärning men även regelbaserade metoder. En del av projekt är att skapa maskinlärningsmodeller som bygger på känslig information som kan delas på ett säker sätt.

Syftet med projektet är att kunna använda information som finns i miljoner patientjournaler för att kunna förbättra hälsovården, att hitta tidiga symptom på sjukdomar som tex cancer, förutsäga vårdrelaterade sjukdomar som sepsis. Du kommer få vara med på vetenskapliga publikationer, åka på internationella konferenser men även undervisa om din forskning.

Krav

• Masterexamen i data- och systemvetenskap, datalingvistik eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet

• Kunskap programmeringsspråken Python, Java och kunskaper i SQL samt Linux script.

• Kunskaper i språkteknologi, datorlingvistik och maskininlärning

• God kommunikativ förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska

Vi söker dig som har god samarbetsförmåga och vara serviceinriktad eftersom arbetet innebär många kontakter med lärare, studenter och övrig personal. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Anställningsvillkor

Anställningen är tidsbegränsad och avser sex månader på heltid from sommaren 2020. Därefter from januari 2021 möjlighet till en doktorandtjänst 4 år.

Kontakt

Närmare information om anställningen lämnas av professor Hercules Dalianis tfn 08-16 16 16, hercules@dsv.su.se